DA LI JE DALJINA DOVOLJNO BLIZU???

Analizirajući rezultate ankete „Da li je daljina dovoljno blizu“ sprovedene u okviru projekta „Unapređenim mehanizmima do efikasnije zaštite potrošača“ podržanog od strane Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija uočili smo da potrošači ne prave razliku između registrovanih i neregistrovanih trgovaca i da zbog toga često budu prevareni.

Ono što je najvažnije potrošač da zna jeste da ako poruči/kupi robu od neregistrovanog trgovca nema prava zagarantovana Zakonom o zaštiti potrošača i jedina opcija za ostvarivanje prava jeste da tuži fizičko lice koje mu je prodalo robu ili uslugu.

Na koji način napraviti razliku i ostati zaštićen?

Prema Zakonu o elektronskoj trgovini registrovani trgovac je dužan da na svom sajtu ili drugom mestu na kome vrši prodaju na daljinu istekne podatke koji su potrebni potrošaču da izvrši identifikaciju trgovca. Informacije  moraju biti neposredno i stalno dostupne kako potrošaima tako  i nadležnim organima državne,a to su: 

1) naziv trgovca; (U praksi je čest slučaj da naziv vebsajta ne predstavlja naziv trgovca, tako da bilo kakve razlike treba objasniti.)

2) sedište trgovca; (Trgovci su dužni da navedu adresu na kojoj su registrovani za obavljanje delatnosti. Poštanska adresa (poštanski fah) nije dovoljna u ovu svrhu. Ako se adresa na kojoj firma obavlja delatnost razlikuje od adrese na koju je firma registrovana, trgovac ili pružalac usluga dužan je da potrošaču pruži informacije o adresi na koju on može da uputi eventualne pritužbe.).

3) Kontakt infomracije  na osnovu kojih potrošač može brzo i nesmetano da ostvari komunikaciju sa trgovcem, uključujući i elektronsku adresu; broj telefona. Nuđenje isključivo formulara za kontaktiranje nije dovoljno – kontaktirajte nas).

4) podatke o upisu u Registar privrednih subjekata, odnosno drugi javni registar; (MB)

5) pojedinosti o nadležnom organu, ako delatnost pružaoca usluga podleže službenom nadzoru;

6) u pogledu posebno regulisanih delatnosti, odnosno profesija:

– profesionalno ili slično strukovno udruženje kod koga je pružalac usluga registrovan;

– profesionalni naziv i država koja ga je odobrila;

– uputstva o profesionalnim pravilima u državi u kojoj se obavlja delatnost i mestu njihove dostupnosti;

7) poreski identifikacioni broj (PIB)

Napominjemo da isticenje ovih informacija na znači automatski da ste bezbedni. U poslednje vreme beleži se porast neregistrovanih –  malicioznih trgovaca koji navode lažne infomracije poučeni boljom informisanošću potrošača. Kada utvrdite da na sajtu ili društvenim mrežama postoje istaknute informacije, potrebno je da odete na sajt Agencije za privredne registre i zvršite pretragu prema nazivu trgovca ili prema njegovom matičnom broju.

https://pretraga2.apr.gov.rs/unifiedentitysearch

Takođe kada vršite pretragu trgovca proverite i njegov status, da li je „Aktivan“, „Brisan iz registra“ te se na taj način dodatno zaštitite. Ukoliko se informacije na sajtu/društvenim mrežama poklapaju sa onim na Apr-u, trgovac se ne nalazi u likvidaciji ili je brisan iz registra možete izvršiti kupovinu.

Ako na sajtu ili društvenim mrežama ne postoje istaknute informacije postoji velika šansa da se radi o neregistrovanom trgovcu ali takođe postoje i oni koji nisu upućeni u svoju zakonsku obavezu te su napravili propust u poslovanju.  U ovom slučaju potrebno je da izvršite pretragu na sajtu APR-a koresteći naziv trgovca, a ono što je naša preporuka jeste da od trgovca putem email-a ili poruke zatražite MB Ii PIB, kako bi se dodatno osigurali. Napominjemo da su MB i PIB svakog trgovca javni podaci i da ne postoji potreba za njihovim skrivanjem, te će registrovani trgovac bez većih problema dati tražene dodatke dok će vas  neregistrovani trgovac ili odmah blokirati misleći da ste inspekcija, ili će vam davati svakojake izgovore i neće vam dati podatke potrebne za identifikaciju. Ako ne dobijete sve potrebne podatke za identifikaciju naš savet je da odustanete od kupovine jer je velika verovatnoa da ćete biti prevareni.

Takođe ono što se dešava u praksi jeste da registrovani trgovci koriste društvene mreže za promociju i prodaju svoje robe. U većini slučajeva trgovc e ispoštovati svoju zakonsku obavezu i postupie u svemu u skladu sa zakonom, ali postoji i manji broj koji će ovim putem prodavati robu na crnu. Na primer: potrošač će proveriti trgovca na sajtu APR-a, utvrdiće da se radi o registrovanom trgovcu i poručiće robu. Potrošč dobija paket putem pošte ili kurirske službe i utrđuje da je paktet poslalo fizičko lice i da nije izdat račun/ugovor niti ostala dokumentacija predviđena Zakonom o zaštite potrošača. U ovomslučaju potrebno je da se obratite tržišnoj inspekciju u gradu iz koga je poslat paket.

Kod kupovine na daljinu tj. online kupovine registrovani trgovac će vam dostaviti: račun ili ugovor, obaveštenje o vašim pravima i obrazac za odustanak od kupovine. Kod ove vrste kupovine trgovac se može odlučiti da ovu dokumentaciju pošalje putem email-a ili prilikom isporuke robe.

Ukoliko vam nije dostavljena sva potrebna dokumentacija li se radi o neregistrovanom trgovcu ili je registrovani trgovac napravio prekršaj.

Jedan od velikih benefita kod kupovine na daljinu jeste pravo da odustanete do kupovine u roku od 14 dana od dana isporuke robe. Ovo pravo je  garantovano samo ako ste kupovinu izvršili od registrovanog trgovca.

Takođe pravo da reklamirate proizvod koji je kupljen od neregistrovanog trgovca ne postoji.

Ukoliko ste izvršili kupovinu od neregistrovanog trgovca, kao što smo već naveli, možete pokrenuti sudski postupak protiv fizičkog lica ukoliko uspete da identifikujete pošaljaoca i možete  izvršiti prijavu tržišnoj inspekciji koja će posredstvom mehanizma „skrivenog kupca“ poručiti robu od istog „trgovca“ koji vas je  prevario i na kraju tog inspekcijskog nadzora uz pomoć drugih nadležnih organa zatvoriti spornu internet prodaju.

Napominjeno da prijava inspekciji neće pomoći rešavanju vašeg problema već će sprečiti malicioznog trgovca da nastavi prevarne radnje.

Online trgovina, odnosno trgovina na daljinu od početka pandemije beleži ubrzan rast i sve više potrošača se odlučuje na ovakav vid kupovine. Iz tog razloga potrebno je edukovati potrošače kako bi napravili pravi izbor trgovca i na taj način praktikovali bezbednu online trgovinu. Ukoliko ste u nedoumici da li se radi o registrovanom ili neregistrovanom trgovcu uvek se pre kupovine možete obratiti Savetovalištu potrošača.

Leave a Reply