
Poštovаni gledаoci, dobro došli u još jedаn podkаst «Potrošаči buđenje» .
Tema emisije „Potrošnja i potrošačko društvo“sastavni je deo Progrаmа „Unаpređenje potrošаčkih prаvа u eri novih tržišnih izаzovа“, podržаnog od strаne Ministаrstvа unutrаšnje i spoljne trgovine, a koji realizuje Udruženje zа zаštitu prаvа potrošаčа «Prosperitet» Novi Sаd.
Polazeći od definicije da potrošačko društvo počiva na potrošnji materijalnih dobara, usluga i iskustava, dostupni većini stanovništva, neminovno je, radi zadovoljenja potreba ljudi, uzeti u obzir i pojam potrebe, odnosno potrošnje.
Nakon Drugog svetskog rata sam termin potrošačko društvo ulazi u službenu upotrebu, označavajući promenu vrednosnog sastava društva, tako što su štedljivost, upornost, racionalnost zamenjeni pojmovima poput: iracionalnost, rasipništvo i hedonizam. Tada je nastala radikalna promena u kulturi kapitalizma, a u postmodernoj kulturi potrošnja ne samo da menja način funkcioniranja ekonomije, već i društva uz pomoć trgovine, tržišne razmene i novca.
Razvojnu šemu potrošačkog društva, odnosno potrošačkog kapitalizma (Lipovetsky,2008) definiše u sledeća tri perioda:
1) U prvoj fazi od 1880-1954 godine nastaju tehnološki prerduslovi koji omogućavaju masovnu proizvodnju, kada u razvoju masovnog potrošačkog društva, dolazi do rasta manufakturnog sistema koji pod uticajem reklama dovodi do stvaranja konzumerističkih dobara i promene u ljudskim shvatanjima proizvoda i akta potrošnje. Prednosti ove faze su; marka, pakovanje i oglašavanje;
2) U društvu masovne potrošnje od 1950-ih godina, poboljšavaju se životni uslovi i raste životni standard zog čega se uvodi potrošačko kreditiranje i odgađanje plaćanja, čime se omogućilo proširenje potrošnje pa nastaju nove trgovine od samousluga do hipermarketa;
3) Od kraja 1970-ih godina do danas dolazi razdoblje koje Lipovetsky naziva ”epohom hiperpotrošnje”, čija su glavna obležja subjektivnost, medijatizovana, individualistička i hedonistička potrošačka praksa, podsticana usponom liberalnih društava.
Početkom 20. veka u SAD nastaje pojam konzumerizam, koji u najširem smislu, označava pojavu prekomerne i nepotrebne potrošnje i da sreća pojedinaca zavisi od konzumacije, odnosno potrošnje dobara i usluga, kao i od posedovanja materijalnih dobara. Tada se konzumerizmom označavao i organizovani pokret građana i vladinih agencija za zaštitu prava potrošača i moći kupaca.