Svima su nam poznate priče o prezentacijama na kojime se prodaju masažeri, usisivači i slični proizvodi. Svi smo čuli priče kako se prodavci na tim okupljanjima služe različitim trikovima kako bi ubedili potrošača da kupe proizvode koji su pravilu veoma skupi.
Veoma često se dešava da nakon par dana, kada magija nestane, potrošač shvati šta je uradio i pokrene postupak odustanka od kupovine. Detaljnije o ovom postupku možete pročitati na: https://prosperitet.rs/kako-odustati-od-kupovine/
Sve češće nam se javljaju potrošači sa željom da odustanu od kupovine masažera, magnetnih jastuka, „čarobnih“ prekrivača, filtera za vodu, skupih kozmetičkih proizvoda i lampi, misleći da mogu da iskoriste ovo svoje pravo u roku od 14 dana. Ako su ugovor zaključili na daljinu ili izvan posloslovnih prostorija problem se veoma često rešava bez problema, međutim ako je potrošač zaključio ugovor u poslovnom prostoru trgovca, on ovo pravo nema.
Da li mesto zaključenja ugovora igra toliko veliku ulogu? – Odgovor je DA!
Ukoliko je trgovac zakupio prostor kako bi održao prezentaciju, jednu, dve, tri – to se ne smatra njegovim poslovnim prostorom, već se smatra prodajom van poslovnog prostora. Poslovnim prostorom se smatraju nepokretni maloprodajni objekti u kojima trgovac stalno obavlja svoju delatnost.
Ono čega su se dosetili prodavci gore navedenih proizvoda, oni koji su trgovinu upravo obavaljali na prezentacijama i od vrata do vrata, kako bi izbegli vraćanje proizvoda od strane potrošača, jeste da otvore svoje maloprodajne objekte. Ako vi odete u prostorije trgovca i tamo zaključite ugovor, zakon ne predviđa mogućnost odustanka, šta više raskid ugovora je najčešće propisan samim ugovorom i veoma je nepovoljan za potrošača – da bi se ugovor raskinuo najčešće je potrebno da potrošač plati određeni procenat kupoprodajne cene i da vrati proizvod (uglavnom između 20-35%). Stavljanjem potpisa na ugovor vi ste se saglasili sa uslovima propisanim u ugovoru.
Da rezimiramo: kada kupujete na prezenacijama, online ili su trgovci došli na Vaš prag, zakon predviđa mogućnost da trgovcu predate obrazac za odustanak od ugovora u roku od 14 dana od dana isporuke robe i odustanete od kupovine tj. ugovora. Za ličnu kupovinu u poslovnom prostoru trgovca takva opcija ne postoji.
NA ŠTA DA OBRATITE PAŽNJU
Imajte na umu da ovi trgovci i dalje do svojih mušterija (vas) dolaze najčešće pozivanjem telefonom, navodno preporukom od drugog kupca (vašeg prijatelja, rođaka) i mame vas nagradama i popustima.
Kada dođete u njihove prostorije služe se manipulacijama i laskanjem kako bi potpisali ugovor, a ako to ne urodi plodom onda kukanjem u smislu da ako vi ne kupite proizvod oni neće dobiti platu. Nemojte se dati zavarati. Ljudi koji rade na ovakvim prodajama su prošli obuke i dobro znaju na koji način da vam priđu, šta da vam kažu da izazovu reklaciju. Imali smo slučaj da je deda kupio unuci koja ima astmu jastuk sa travama koji bi trebalo da joj olakša disanje. Naravno doktor je zabranio korišćenje jastuka jer su trave u njemu bile upravo one na koje je devojčica bila alergična. Deda se obavezao da plati jastuk od 60.000 dinara jer ga je trgovac ubedio da će jastuk skoro pa izlečiti njegovu unuku, a na kraju jastuk je nebezbedan.
Budite svesni da ako postoji lek za neku bolest ili nešto što bi olakšalo neko medicinsko stanje, lekar bi vam to verovatno propisao, ne bi se prodavao kod trgovaca za koje niko nikada nije čuo.
Mnogi trgovci ističu kako prodaju medicinske proizvode ali da bih ih prodavali moraju da budu ispunjeni određeni uslovi: moraju da poseduju dozvolu Ministarstva zdravlja, registrovanu specijalizovanu radnju i stručni kadar. Najlakši način da proverite da li se radi o prodaji medicinskih proizvoda jeste da proverite da li imaju istaknuti znak na prodajnom prostoru.
Ako ne postoji znak na prodajnom prostoru imajte u vidu da proizvod možda neće nikavog uticaj na vaše zdravlje, u smislu da neće dovesti do poboljšanja zdravstvenog stanja, a može izazvati suprotne efekte; npr.gore navedeni primer sa jastukom ili masažeri mogu izvati trombozu i veoma je opasno koristiti ih bez konsultacija sa lekarom (najbolje je konsultovati ih pre kupovine).
Nemojte slepo verovati trgovcima ni o specifikacijama proizvoda ni o uslovima koji navodno stoje u ugovoru. Kao što smo rekli koriste se istim manipulacijama i prevarama kao i na prezentacijama, govore jedno, a u ugovoru piše nešto sasvim drugo, od cene do mogućnosti raskida ugovora. Dokaz da nisu iskreni i da jedno pričaju, a drugo pišu u ugovore se vidi u ugovornoj odredbi jednog od trgovaca:
Trgovac je u ugovoru naveo da sve što su prodavci usmeno rekli nije pravno obavezuće i samim tim priznali da postoje „interpretacije“ u usmenim predstavljanjima njihovih radnika. Iz tog razloga je veoma bitno čitati ugovore pre potpisivanja. Jasno nam je su ugovori dosadni, da su slova sitna, ali bitno je da znate na šta pristajete. Ako ne mogu da sačekaju da pročitate ugovor/uslove prodaje znajte da je nešto sumnjivo. Ne dajte se obmanuti i nemojte nikom verovati na reč! U praksi se veoma često suočavamo sa izjavama potrošača da je trgovac rekao jednu cenu usmeno, a višestuko veću je upisao u ugovor. Kada na nešto stavite potpis ne možete dokazati šta ste se usmeno dogovorili.
Posebna kreativnost nekih od ovih trgovaca se ogleda u tome što umesto da vam prodaju neki proizvod, oni vam ga iznajme na dve godine sa mogućnošću da ga otkupite za dinar nakon isteka te dve godine. Da li je logično da iznajmite dušek na dve godine za 80.000 dinara? Bez obzira da li se radi o kupovini ili zajmu proizvoda, ako se ugovor zaključi u poslovnom prostoru nemate pravo na odustanak, već na raskid u skladu sa ugovornim odredbama.
Kao i kod ugovora koji se zaključuju na prezentacijama/od vrata do vrata cene koje nude ovi prodavci često su višestruko veće od cena koje biste mogli pronaći na drugim mestima. Ovo je još jedan razlog zbog kojeg je od vitalne važnosti pažljivo razmotriti alternativne opcije pre donošenja odluke o kupovini. Provera pouzdanosti prodavca i upoređivanje cena na tržištu mogu biti ključni koraci kako biste se zaštitili od previsokih troškova.
Dodatno, bilo da ste kupili proizvod ili ne , prodavac će najverovatnije od vas tražiti od 3 do 10 kontakata da preporučite kako bi ili vi ili oni ostvarili popust ili nagradu. Apsolutno niste obavezni da to uradite, naročito ne ako ništa niste kupili. Ne dajte da vas izmanipulišu. Naravno situacija će postati neprijatna i oni će insistirati da date kontakte vaših prijatelja kako bi oni proširili krug mušterija, ali ako stisnete zube i izdržite malo neljubaznosti od strane prodavca ništa strašno vam se neće desiti, a spasićete ljude od agonije kroz koju ste vi prošli. Ovo govorim iz iskustva.
ISKUSTVO SA „PREZENTACIJE“
Prijateljica je dala moj broj telefona (znajući da radim u zaštiti potrošača) kompaniji koja radi kozmetičke tretmane i prodaje kozmetičke uređaje. Pozvana sam na besplatni kozmetički tretman i na njega sam pristala kako bih videla kako te „prezentacije“ funkcionišu, godinama slušam iskustva potrošača, a nikada nisam lično iskusila. Svi su bili ekstremno ljubazni i uveli su me u zasebnu prostoriju gde je jedna stvarno prijatna devojka predstavjala njihovu liniju proizvoda, za šta se koji proizvod koristi, kako sastojci u preparatima utiču na kožu i sl. Nakon dosta duge prezentacije pristupila je praktičnoj primeni. Rečeno mi je da će prvobitno raditi jednu stanu lica pa nakon toga i drugu kako bih videla razliku. Skinula mi je šminku sa jedne strane lica i krenula da nanosi kremu za kremom, tonik za tonikom, nakon nekih 10-15 različitih proizvoda i korišćenje neke lampe tražila je od mene da joj kažem da li osećam razliku između dve strane. Razlika se naravno oseća, sa jedne strane imam šminku koja je na meni više od 8 sati, a sa druge strane mi lice bez šminke i namazano kremom – naravno da se razlika oseća. Onda mi je tražila da se pogledam u ogledalo i da joj kažem da li vidim razlku – razlika se videla; sa jedne strane je šminka sa druge strane je očišćeno lice bez šminke i to je to. Kada sam joj to rekala ona je insisitirala da kako mi je kože posvetlela i da iako pore ne mogu da se otvore posle prve upotrebe da se razlika vidi – nisam je videla ali se ona toliko trudila da me ubedi da se razlika vidi da sam na kraju osetila sažaljenje i rekla da vidim – nisam videla, išla sam linijom manjeg otpora kako bi prestala da insisitira. Uradila je tretman i na drugom delu lica i onda je krenulo pregovaranje oko cene. Samo za mene taj dan cena je 1500e (u taj iznos dobijete ne znam koliko pregleda kod dermatologa, mesečne tretmane kod njih, gomilu proizvoda i lampu). Kada sam rekla da ni u ludilu ne mogu sebi da priuštim tako nešto, naravno da su mi ponuđene rate, pa još proizvoda, pa još pregleda, pa neku kremu za zatezanje lica, da bi na kraju cena bila spuštena na 1200e i da ponuda važi samo taj dan, ako odem i vratim se neki drugi put cena će biti 1500e i osnovni paket. Urađena je i matematika kako bi mi pokazali kako su oni ustvari jeftini i da ako bih išla kod običnog kozmetičara na tretmane i ako bih kupovala preparate srednjeg kvaliteta da bi mi to izašlo skuplje. Zahvalila sam se i odbila. Kako je shvatila da nema vajde od mene, tražila mi je 10 brojeva telefona mojih drugarica na šta sam ja rekla da ću joj dati jedan broj jer sam od nje dobila saglasnost (koleginice iz kancelarije u svrhu istraživanja i upoređivanja beleški) a da ostale bojeve ne dajem jer nemam pravo da delim brojeve telefona bez pristanka vlasnika. Nije bila srećna, pokušala je da me ubedi ali je u nekom trenutku odustala. Par dana nakon mog „istraživačkog rada“ dolazi potrošač koji je potpisao ugovor sa tom firmom, ugovorena cena 1490e, ako želi da raskine ugovor mora da isplati 25% ugovorene cene i nema drugog načina da raskine ugovor samo zato što je zaključen u prodajnom prostoru trgovca. Ne kažem da su ti proizvodi loši ili štetni, da ne rade ono što je rečeno da rade ali na toj prezentaciji Vas toliko izmanipulišu da ne možete da razmišljate kako treba, požuruju Vas, daju popuste i poklone, pa još poklona, na kraju vas „ucene“ da su uslovi koji oni nude samo trenutna ponuda, uzmi ili ostavi, ako propustite ovu priliku da ćete platiti drugi put mnogo više za mnogo manje. Na kraju popustite i pristanete na nešto zbog čega se kasnije pokajete kada imate vremena da razmislite i dođete u situaciju da želite da odustanete ali to ne možete bez posledica.
DOKUMENTACIJA KOJU TRGOVAC PREDAJE POTROŠAČU
Za razliku od kupovine na daljinu i van poslovnog prostora gde je potrebno da trgovac preda potrošaču ugovor ili ispravu o ugovoru, obrazac za odustanak i obaveštenje iz čl.26.st. 1. i 2. Zakona o zaštiti potrošača, kod kupovine u prodajnom prostoru potrebno je da vam preda fisklani račun (u zavisnosti od šifre delatnosti), upustvo za upotrebu (uz proizvod) i garantni list (ukoliko postoji dodatna garancija). Ono što ćete dobiti kod ovih trgova jeste ugovor koji se inače predaje kod kupovine na daljinu i izvan poslovnih prostorija.
DA LI MOŽE DA SE RASKINE UGOVOR BEZ PLAĆANJA NAKNADE ŠTETE?
Jedina od mogućnosti da raskinete ugovor bez plaćanja bilo kakve naknade štete jeste da trgovac ne ispuni svoje ugovorne obaveze – to je najčešće neisporuka proizvoda u ugovorenom roku.
Ako trgovac ne ispoštuje rok iz ugovora za isporuku proizvoda možete zahtevati raskid ugovora. Možete im dati i naknadi rok da izvrše isporuku ali to nije obavezno. Ako ni u naknadnom roku ne ispune svoju obavezu ugovor se raskida po samom zakonu, a prodavac je dužan da odmah, a najkasnije u roku od 3 dana od dana raskida ugovora vrati potrošaču celokupan iznos plaćen na osnovu ugovora. Ako ne ispoštuju rok za povraćaj novca imate osnov za prijavu Tržišnoj inspekciji.
Napominjemo da je potrebno da sva komunikacija sa trgovcem u toku raskida ugovora bude u pismenoj formi kako bi imali dokaze o preuzetim radnjama.
ZA SAM KRAJ…
Naš cilj je da vam pružimo potpune informacije i podršku kako biste doneli informisane odluke o svojim kupovinama. Ako razmišljate o kupovini medicinskih ili drugih proizvoda preporučujemo da istražite različite izvore, proverite trgovca, uporedite cene i kvalitet proizvoda, proverite recenzije drugih potrošača na internetu kako biste bili sigurni u svoju odluku. Takođe, uvek ste dobrodošli da se konsultujete sa nama pre donošenja odluke o kupovini – mi ćemo vam ukazati na eventualne malverzacije trgovaca i poučiti vas o vašim pravima i obavezama ako se odlučite za zaključenje ugovora.
Obratite pažnju gde kupujete i koja se pravila odnose na vas jer kao što smo vam objasnili razlika je velika.
Napomena: Ovaj članak pruža opšte informacije i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko imate konkretne probleme ili pitanja preporučujemo da nas kontaktirate.
Ovaj tekst je nastao u sklopu projekta „Unapređeni mehanizni u službi zaštite potrošača“ koje je podržano od strane Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine.