
U slučaju kada u reklamacionom postupku prodavac izvrši zamenu proizvoda, ne izdaje se novi fiskalni račun, već važi originalni račun koji je izdat prilikom kupovine. Ovo je ključno jer se rokovi za reklamaciju, bilo da se radi o garanciji ili saobraznosti, računaju od datuma kada je originalni račun izdat.
Prilikom zamene proizvoda, potrošač bi trebao da dobije pisani dokument, odnosno potvrdu o izvršenoj zameni. Ovaj dokument služi kao dokaz da je zamenski proizvod predat i može biti od suštinskog značaja u slučaju daljih reklamacija ili nesporazuma. Potrošači treba da obrate pažnju na to da potvrda sadrži podatke o zameni, uključujući serijski broj proizvoda, datum zamene i potpis prodavca.
U onim slučajevima kada se zamenski proizvod razlikuje od originalnog, potrošač može dobiti novi garantni list. Ovo je posebno važno kada zamenski proizvod ima drugačije karakteristike ili oznake, jer potrošač može imati pravo na različite uslove garancije. Ipak, važno je napomenuti da izdavanje novog garantnog lista ne znači da je izdat novi fiskalni račun, a potrošač zadržava originalni račun kao ključni dokument za sve eventualne buduće reklamacije..
U slučaju da kupac izgubi originalni račun prodavac je u obavezi da mu, na zahtev, izda kopiju kako bi potrošač mogao da podnese reklamaciju ili zatraži povraćaj novca ili zamenu proizvoda.. Naime, prema važećem Zakonu o fiskalizacijii trgovci u Srbiji su dužni da čuvaju fiskalne podatke najmanje dve godine, što omogućava izdavanje kopije računa čak i nakon dužeg vremenskog perioda od kupovine.
Račun u papirnoj formi, prema Zakonu o zaštiti potrošača, nije potreban kupcima koji su ceh platiti elektronskim putem već je dovoljno da u svojoj reklamaciji naznače kada je kupovina obavljena.
U Srbiji su kao alternativni dokazi prihvaćeni i 1. POTVRDA O PLAĆANJU KARTICOM tj. slip I 2. Izvod iz banke KAO DOKUMENT KOJI PRIKAZUJE TRANSAKCIJU S BANKOVNOG RAČUNA.
Fiskalni račun predstavlja ključni dokument koji potrošačima omogućava ostvarivanje prava. Svi rokovi za reklamaciju i korišćenje garancije računaju se od datuma izdavanja originalnog fiskalnog računa.Prodavac je dakle obavezan da obezbedi jasno objašnjenje postupka zamene i garancije, kao i da pruži svu potrebnu dokumentaciju potrošaču, a sa druge strane potrošači bi trebali da čuvaju sve fiskalne račune i potvrde o zameni kako bi zaštitili svoja prava.
Ovaj tekst je nastao u sklopu projekta „Unapređenje potrošačkih prava u eri novih tržišnih izazova“ koji je podržan od strane Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine.